mandag 19. april 2010

Hortensia ♥

I helga fekk eg min første Hortensia av min kjære (same prosedyre som sist; eg la opp i handlekorga og han betalte ;)























Eg har store planar om å anlegge grøne fingrar (om det er muleg ;) Her hos oss har alt med blomster på, ein tendens til å dø ein rask død.























Så no håpar eg at de som kan litt om blomster, vil gje meg nokre gode tips ;)























Eg har tenkt å ha den inne ei stund. Og plante den ut når eg er sikker på at det ikkje blir meir snø. Vårblomstrane mine overlevde forresten snøfallet igår :)























Eg synast Hortensia er ein flott blomster. Og synast det hadde vore veldig moro om den overlevde :)

I dag har eg vore på shoppetur til Førde! Og det var herleg!:)
Eg var på Kappahl og sjekka ut Vintage Stories serien deira. Og eg vart frå meg av begeistring.
























Denne skal eg pynte meg i til sommaren :)
























Og denne trur eg Ariel vil bli utruleg søt i ;)
Eg fann mykje meir. Tippar de får sjå imorgon!:)


                      ♥


Håper alle har ein strålande kveld!



Klem frå Bjørg :-)

25 kommentarer:

Tove sa...

Nydelig blomst. Jeg hadde min i en måned. Da var det bare å kaste den. Fikk litt vann hver dag. Syns jeg var flink som hadde den så lenge, det er nemlig ikke vanlig.

Ha en fin kveld

Tove

Christine sa...

Hei på du!

Du har altså litt sånne fingra so meg..alle mine plantar dør sakte men sikkert..men påskeliljene og perleblomsten min eg sette ute, dei leve i beste velgåande :)

Dei kjolane frå Kappahl ve kjempe fine! Va på shopping eg og i dag, men gløymte heilt å gå inn om der..Mine ny shoppa ting kjem da eit innlegg om i måro :)

Smil og klem frå Christine :)

Hulda sa...

Så mye fint! Flott den hortensiaen, passet jo så godt i kurven. :)

Martilie sa...

Hortensiaen er så vakker.. Jeg er fornøyd hvis den varer lengre enn avskårne blomster hos meg :)

Jeg setter den alltid i en skål oppi krukka og vanner i skålen daglig, fungerer bra så lenge man husker det, men....

Nydelige sommerplagg også -bringer løfte om sommer :)

Ha en flott kveld du også!


Tove

Randi sa...

Hortensia er ein nydeleg blome. Eg kjøpte meg ein sånn kvit ein i fjor, og mi erfaring var at den skulle ha MASSE vann... sånn nesten kvar einaste dag.... Skjønn kjole du har funn der då, skikkeleg vårleg!
Ha ein fine kveld.
Klems

Kathrine sa...

Her på Bostad ser det ut til at vi ikke trenger grønne fingre for å få ting til å vokse. Vi sier derfor at det er "A'mormor" som tar seg av blomstene og passer på dem (det var hennes hus og hun hadde alltid nydelige blomster!). Så skaff deg et spøkelse til å passe på blomstene - det er mitt råd :)

Mona. sa...

Hortensia er noe av det vakreste som fins! Lønner seg å ta roten ut av potten og holde den over vasken når du skal vanne den. Sørg for at jorden er gjennomtrukket. I tillegg er den litt sensitiv for tørr innevarme. Lykke til :)

Fru Andersen sa...

Nydelig blomst! Synes du har en grei prosedyre når det gjelder å få blomster fra mannen, hihi!

Likte så godt den stickersen på vinduskarmen jeg, men ser ikke hele. Hva er det som står der?

Ps. Husk å vanne Hortensiaen relativt ofte, holdes jevnt fuktig! Men er uhellet ute og den henger med blad og blomster, kvikner den som oftest til igjen etter en tur i kjøkkenvasken;-)

Jijji sa...

Hortensia er bare SÅ vakre! Og du er utrolig god på "å få blomster av din kjære";) Gjelder det andre ting også -eller kun blomster?;)

Det eneste jeg vet om hortenisa er at de IKKE skal tørke ut... Hadde en i fjor, men den døde stille og rolig... For tiden har jeg to som faktisk har levd i to hele måneder. Den ene har jeg skjært ned etter blomstring, og nå kommer den med masse nye skudd/blader:) Håper den holder seg litt til sånn at jeg kan plante den ut etter hvert...
Du er helt sikkert litt bedre kjent i Førde enn meg; finnes det noen fine interiørbutikker der eller annet som er verdt et besøk? Jeg skal nemlig en tur over til Vestlandet i mai, og håper på å få til en tur til Førde også. Tips mottas med takk:)

Klem fra Jijji

Randi sa...

Godt å høre at vårblomstene overlevde snøfallet!

Har ennå ikke fått testa ut "å-få-blomster-trikset" ditt på min kjære, håper det funker like bra her. Heheheh:)

Hortensiaer er utrolig flotte. Jeg hadde en kjempeflott blå en i fjor, og til min samboers store overaskelse, trivdes den veldig godt her hos oss(jeg blir som oftest beskyldt for å ta knekken på de aller fleste blomstrer i løpet av en måneds tid). Men så dro vi på ferie... Trenger jeg å si mer?!

Nydelig kjole du har kjøpt, og så så skjønne klær til Ariel da:)

Ha en blomstrende kveld! Og lykke til med Hortensiaen:)

Klem

Beate i Husets Hjerte sa...

Akkurat samme kjole fikk dattera mi av mommo nå også. Gleder meg til å bruke! Samme her, planter bør være hardføre her i heimen..men hortensia er nydelig, og får bare glede så lenge den lever... Ha en fin kveld!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Hortensia er nydeleg♥ Har dessverre lite gode råd å gi deg...

Vintage serien til KappAhl er nyyyyydeleg♥ Har sett masse på den, men klare ikkje bestemme meg for ka eg ska kjøpe. Tenkte vertfall kjøpe ein kjole til prinsessa der☺

Lurer på ka meir det vart utav handleturen til Førde...☺

Klem M♥

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Synes Hortensiaen er veldig fin, men jeg har ingen erfaring med å få den til å vare lenge. Ser du har fått mange gode tips da...
Jeg la også merke til at du hadde en wallsticker på vinduslisten, det var kult! Hamstrer gode ideer serru!
Klem fra fru Strøm

beate sa...

nydelig blomst! har samme problemet her...blomster dør ganske kjapt. så jeg har stort sett bare grønne planter...

lykke til med de grønne fingrene

klem beate

lisje astrid's husblogg sa...

Sååå masse nydelege bilder♥
Hortensiaen likar ikkje å verte tørr..Vatnast annakvar dag(I vertfall)
Dokke vert bra fine til sommaren♥
Nydeleg kjolar!
Takk for helsing frå deg♥
Håpar at du ALDRI må oppleve noko liknande..Har aldri kjendt verre skrekk og redsle osv..Kjem tårer heile tida etter opplevelsen som heldig vis gjekk bra.
Det gjorde godt å kome inn her:)
Godklem frå Astrid♥

Love Peace Pionies sa...

hortensia er en favoritt her... trikset med den er å holde den fuktig hele tiden...
søte klær du har kjøpt!
klem

Unknown sa...

Hortensia er en klar favoritt her i huset, bruker å ha flere og har også plantet ett par hage hortenisiar i ute forige året, blir så spennende å se om de har overlevd denne vinteren også :) Jevnt fuktig, lyst og gi den litt näring i ny og ne :) Du har iallefall noen herlige trix hi hi, tror jeg skal pröve meg på de neste gang vi er ute å handler :)
Takk for herlige ord, göy å höre at jeg hjalp til litt med vårstemningen!ღ
Önsker en fortsatt flott uke!ღ
Klem fra meg
Anki

Tovepia sa...

Er ikke flink med blomsterblomster, de krever for mye av meg, ser det ut til;)
Men de er nydelige! Smart trekk dette med lappen;)
Kos deg med den, håper du får satt den ut etterhvert. Klem fra meg;)

Thusnelda sa...

ELSKER HORTENSIA og dei kvite er mitt hjerte nærast. Dei treng litt stell, skal ikkje tørke ut, dei liker sur jord(kan få organisk rododendro gjødsel).
Vi har ikkje fått dei til å blomstre året etter, dei må takast inn i drivhus om du skal lykkast med det.
Ha ei fin veke :0)

Hos Jorunn sa...

Hortensia er en vakker blomst, det er helt sikkert! Den hvite din er helt nydelig, har en rosa selv..men er no svakest for den hvite. Kjempesøte kjoler til deg og Ariel, liker godt den vintage looken! Så må jeg si at det nye badet er utrolig lekkert, så delikat! Klem fra Jorunn

Fru Ruud sa...

Min hortensia lever enda. Jeg har ikke vannet den hver dag. Kanskje to dager i uken at den har fått stå noen timer i vann i vasken. Du ser fort om den trenger vann og da er det bare å la den stå å trekke, det har fungert her i alle fall. jeg har ikke grønne fingre, men du kan jo sjekke bloggen min for hvor lenge jeg har klart å holde den fin på denne måten... Skal nok snart plantes ut her!!
Lykke til!!!
God Natt
Klem Annette

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Såg du ikkje urnene??!! Hmm...kanskje dei er utsolgt allerede :/
So bra du fekk deg bord til 199 då☺

Joda, begynner ta form her, men ein del igjen enno-vert nok ikkje ferdig til fødselen, men får heller ta det etterkvart☺

Klem M♥

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Jeg elsker blomster og MÅ ha de rundt meg. Men har ikke de grønneste fingrene for å si det sånn ! ;)

Nydelig den Vintage Stories serien. ♥

Natti natt, sove godt ! :)

Nattaklemmer ♥

Familien Furu sa...

Ohh hvite Hortensiar er jeg svak for :-) Nydelig!

Tips til stell av hortensia:
• Dette er en plante som trenger lys, og hortensia er faktisk en av de få stueplantene som tåler noe direkte sollys.
• Hortensiaen må aldri tørkes ut , men ei heller være klissvåt til enhver tid. Jevn fuktighet er stikkordet her. Vannes med lunkent vann..
• Stuetemperatur er fint, men den kan også stå noe kjøligere. Ved litt kjøligere temperatur vil blomstringstiden kunne forlenges.

Jeg kopierte litt hjelp til deg hi hi hi Lykke til :-)
Klem Klem

Brennagjengen sa...

Kjempe søte klær i den kolleksjonen! =) Har sikret meg en kjole og ønsker meg en til bursdagen også!

Når det gjelder blomster har jeg ingen gode råd. Noen lever merkelig lenge, mens andre dør før jeg får snudd meg ;)

klem

Related Posts with Thumbnails